REPRISE

Jaume Parera



1 Acció de reprendre, de continuar una cosa interrompuda.

2 (automoció) Capacitat d’acceleració del motor d’un vehicle. Canvi de revolucions en el mímin temps possible.

Reprise és el replantejament del projecte escènic Siamteam. Després d’un intent d’arribar a un projecte de dansa conciliador es repren l’acte performatiu per fugir de la coreografia i la representació d'uns personatges.

És una posada en escena de persones inmerses en la pressió o asfixia que provoca la velocitat de les nostres accions i actes qüotidiants. Accions de repetició incompletes i infinites que contaminen i comprimeixen el nostre espai vital, deixant darrera seu el rastre d’un paissatge fragmentat, desolat, caòtic i gairabé apocal.líptic.

Aquesta represa es presenta com un making off de la gravació d'un vídeo, on el director, els tècnics i el públic formen part de l'escena. On tot està en constant moviment i renovació fins arribar a l'esgotament, el deliri o la mort subtada, com a conseqüència d'aquest augment vertiginós de la velocitat que provoca la inmobilitat.

Reprise es mou sota uns paràmetres oposats que sumen: (horitzontal/vertical, centre/perifèria, lentitut/rapidesa, amor/odi). Com si fòssim en una cadena de muntatge es creen situacions duplicades, tot s’ordena i es desfà, es construeix i es destrossa, de manera obsessiva, tenaç i repetitiva. Les accions són obstinades, sense cap ordre ni sentit, com si es tractés d’un joc de pistes o gimcana on ningú guanya ni perd.



Fitxa artística:

Direcció: Jaume Parera.

Assistent de direcció: Marta Galán.

Intèrprets: Oriol Aubets, Eva Roig, Berta Tarragó.

Música en directe i espai sonor: Raül de Alba i Raül Navarro.

Il.luminació: Edu Bolinches i Llorenç Parra.

Càmera i edició vídeo: Adolf Alcañiz.

Coordinació La Porta: Sergi Fäustino.

Coordinació Nau Sud L’Estruch: Oscar Abril Ascaso.

Col.laboració: La Porta i L’Estruch.

Agraïments: Desballestaments Pons de Lliçà d’Amunt, Garatge Clavera de Granollers, Circuit de Catalunya de Montmeló, Extreballadors de la Pegaso de La Sagrera.

Dates de presentacions:
Reprise#1: 27 i 28 d'octubre 2009 a La Caldera (bcn) dins del cicle 3 processos de La Porta.
Reprise#2: 27 de novembre 2009 a la Nau Ivanow (bcn) dins de la Superproducció 2 de Marta Galán.
Reprise#3: 22 de gener 2010 a l'Estruch de Sabadell dins del cicle 3 processos de La Porta.
Exposició Nau Sud de l'Estruch del 22 de gener al 4 de març 2010.




14/9/09

Reprise_feedback assajos

01-09-09
Mery/Eva/Jaume
Construir paissatges amb els rastres que van deixant les accions i el text.
Un paissatge que es va comprimint a mida que l’acció avança. Hipervelocitat-hiperinmobilitat.
Accions continuades i encadenades amb el text. Equilibri/desequilibri text/acció.

Elements escènics: monos de treball (siamés, mecànic negre, blanc de paper, cascs)
Cinta de senyalització, 4 conos, manual del motor, banderins “turbo”, seient de cotxe.

Text: llistat models de cotxes, llibre manual de l’automòbil, experiències i accidents personals...
El text crea interferències, modula i modifica l’acció. Parla d’extrems oposats a l’acció o la complementa o potencia: violència controlada, velocitat paralitzant.
Un text que canvia constatment de revolucions (reprise). Canvi de registres, s’amplifica (cono davant boca orador) o es nega ( tapant boca orador). S’interioritza (dirigit a un mateix) o s’exterioritza (dirigit a l’equip o al públic).
Un text que despulla i cicatritza (narració dels accidents personals) en forma de casting/ interrogatori.
Amnèsia/naturalitat, incomoditat/comoditat del narrador. Protecció (vestint-se cinc cops el mateix mono).
Lectura còmoda/alliçonadora (seient de cotxe), lectura extrema/arriscada (contra el terra, donant voltes sobre un mateix).

Accions: -arrossegar mono siamés en espiral. Canvi de funció de les extremitats: habitar el mono de treball com a segona pell/casa/vehicle. Compartir/intercambiar mono. Convidar/imposar versus aceptar/adaptació: absorció/resistència.
-Vestir/desvestir, ficar-se en la pell de l’altre. Imposar o deixar-se vestir/desvestir (tunejar).
-embolcallar amb el mono de treball: cura de supervivència, protecció/seguretat extrema.
Lligar/acaronar, sotmetre/cuidar.

03-09-09
Oriol/Mery/Eva/Jaume
Primer contacte “turbito”, llibertat d’acció/desordre escènic. Desequilibri text/acció, el text trepitja l’acció. Conflicte de rols, l’Oriol demana respostes concretes (si o no, esquerra o dreta).
Mery respon amb evasives (amnesia-incomoditat), persecusió-interrogació.
Ordenar els elements escènics als marges/perifèria a l’inici de l’escena. El director(Jaume) ha d’entrar en escena quan sigui realment necessari o quan vulgui canviar de registre o variar la direcció de les accions. Deixar distància física respecte als intèprets (sense contaminar-la excessivament). Compressió progressiva de l’escena.
Cada intèrpret adopta/imposa la seva obsessió/obstinació per mitjà de l’acció o el text o combinant-los tots dos. Oriol visió sociològica dels models de cotxe, pregunta a Eva: Follaries amb mi si tinguès un....? Series feliç si tinguèssis un....? Obsessió pel concepte assegurança a tot risc.
Eva repetició/oratòria dels models de cotxe, desconeixament/aprenentatge d’un nou llenguatge masculinitzat. Mery camina sobre les èines escampades pel terra fent recurreguts de seguretat/supervivència, busca on aferrar-se sobre un paissatge caòtic i perillòs.

Accions a tenir en compte, accions simultànies/enmirallades/contaminades:
-Voltes dels intèrprets sobre sí mateix, vertígen/velocitat extrema. Mestrestant fan referència als models de cotxe. Repetició accelarada/cíclica.
-LLibre del manual de l’automóbil tancat bruscament en repetides ocasions davant el rostre de l’intèrpret contrari, fent referència als límits de la velocitat i la seva excitació o pujada d’adrenalina.
-“L’home racó”. Zona de seguretat/protecció on narrar accidents personals. Asseguts sobre un seient de cotxe la seva oratòria és modificada/amplificada pels altres.

Text: noves incorporacions.
-Manual d’infermeria. Primers auxilis. Manual de supervivència postaccident.
-Guia de mapes de carretera. Localització/orientació de l’accident/pérdua, full de ruta desconegut.

No hay comentarios:

Publicar un comentario