REPRISE

Jaume Parera



1 Acció de reprendre, de continuar una cosa interrompuda.

2 (automoció) Capacitat d’acceleració del motor d’un vehicle. Canvi de revolucions en el mímin temps possible.

Reprise és el replantejament del projecte escènic Siamteam. Després d’un intent d’arribar a un projecte de dansa conciliador es repren l’acte performatiu per fugir de la coreografia i la representació d'uns personatges.

És una posada en escena de persones inmerses en la pressió o asfixia que provoca la velocitat de les nostres accions i actes qüotidiants. Accions de repetició incompletes i infinites que contaminen i comprimeixen el nostre espai vital, deixant darrera seu el rastre d’un paissatge fragmentat, desolat, caòtic i gairabé apocal.líptic.

Aquesta represa es presenta com un making off de la gravació d'un vídeo, on el director, els tècnics i el públic formen part de l'escena. On tot està en constant moviment i renovació fins arribar a l'esgotament, el deliri o la mort subtada, com a conseqüència d'aquest augment vertiginós de la velocitat que provoca la inmobilitat.

Reprise es mou sota uns paràmetres oposats que sumen: (horitzontal/vertical, centre/perifèria, lentitut/rapidesa, amor/odi). Com si fòssim en una cadena de muntatge es creen situacions duplicades, tot s’ordena i es desfà, es construeix i es destrossa, de manera obsessiva, tenaç i repetitiva. Les accions són obstinades, sense cap ordre ni sentit, com si es tractés d’un joc de pistes o gimcana on ningú guanya ni perd.



Fitxa artística:

Direcció: Jaume Parera.

Assistent de direcció: Marta Galán.

Intèrprets: Oriol Aubets, Eva Roig, Berta Tarragó.

Música en directe i espai sonor: Raül de Alba i Raül Navarro.

Il.luminació: Edu Bolinches i Llorenç Parra.

Càmera i edició vídeo: Adolf Alcañiz.

Coordinació La Porta: Sergi Fäustino.

Coordinació Nau Sud L’Estruch: Oscar Abril Ascaso.

Col.laboració: La Porta i L’Estruch.

Agraïments: Desballestaments Pons de Lliçà d’Amunt, Garatge Clavera de Granollers, Circuit de Catalunya de Montmeló, Extreballadors de la Pegaso de La Sagrera.

Dates de presentacions:
Reprise#1: 27 i 28 d'octubre 2009 a La Caldera (bcn) dins del cicle 3 processos de La Porta.
Reprise#2: 27 de novembre 2009 a la Nau Ivanow (bcn) dins de la Superproducció 2 de Marta Galán.
Reprise#3: 22 de gener 2010 a l'Estruch de Sabadell dins del cicle 3 processos de La Porta.
Exposició Nau Sud de l'Estruch del 22 de gener al 4 de març 2010.




3/10/09

Reprise_29-09-09/ 01-10-09

Oriol/Mery/Jaume.
Públic: Edu(llums)/Raul(espai sonor).

Proposta: treballar els elements/objectes escènics per separat, de forma individual, sense contaminar-los amb la resta. Separar acció/text.
-Oriol busca un cómplice de les seves accions (Mery), pero ella l’evita i fuig del seu radi d’acció. La seva relació o química encara és freda i són molt prudents, no arriben al clímax de màxima intensitat en les accions. Intent fustrat de copilotatge o de la imposició de direccions o propostes (Oriol).
Repeteix de forma reiterativa: “Quan estiguis a punt m’avises” sense trobar resposta. Ell insisteix en el tema de l’assegurança i l’estadística o el valor econòmic de les víctimes en un accident:“(estic o estava) a tot risc”.
-Mery es refugia en la seva zona de seguretat des d’on pot observar l’escena.
Canvi constant de vestuari i movibilitat de supervivència. Dòna voltes sobre sí mateix o fa petites el.lipses. S’amaga darrera del seient de cotxe o s’estira sobre els cascs negres de crash test.
-Oriol inicia l’escena picant amb el mono siamès contra el terra de forma violenta i obstinada fins a esgotar-se i cau fulminat. És un bon inici o manera de començar les accions, amb un cop de força i velocitat desmesurada.
-Oriol, esgotat i esbufegant, es fa una prengunta sense resposta i la llença al públic: “Com es diu quan vols tenir un accident...?”
-Oriol llença els conos sobre els airbags per fer-los explotar. Després es llença
sobre ells per comprovar la seva força i resistència. L’escena torna a tremolar.
-Xarxa amb cinta perimetral: atrapa al públic i el fa cómplice de les accions. L’escena creix i es dispara cap a l’espectador. Trampa que embolcalla els objectes i els fa retornar al seu punt d’origen. Agrupament/reordenació.
-Jaume situa els fragments de mapes al mig de l’escena i cerca els punts negres o trams de concentració d’accidents en la carretera..
-Gallineta cega. Dins d’un qüadrilàter reduït on tots els objectes resten compactats com si es tractès d’una deixalleria delimitats pels conos i les cunyes. Oriol amb els ulls tapats per un mono negre intenta caminar o avançar sense gaire fortuna. Jaume li reclama que busqui el manual de l’automòbil. Mery el copilota i observa les seves caigudes. Lectura cega i desordenada.
És una bona acció per situar-la al ben mig de les altres. Per comprimir i posar ordre a l’escena després d’una acció violenta o de velocitat desmesurada.

No hay comentarios:

Publicar un comentario